DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

RC modely letadel

Seznam akrobatických prvků a jak se létají

Start

Osobně před startem provedu kontrolu pohybu a směru všech výchylek kormidel. Pokud mám pochybnost, do vzduchu nejdu!
Model stojí na dráze, přitáhnu výškovku a pomalu přidávám plyn. 
S nabíráním rychlosti povoluji přitažení výškovky která se s rychlostí stává účinnější. Ve chvíli kdy má model startovací rychlost mám výškovku prakticky v neutrálu. Model s dvoukolým podvozkem nadzvedne ocas a jede po dvou kolech hlavního podvozku. Podobně je to i se směrovkou, která je při této rychlosti dostatečně účinná a také ji tedy vracíme do neutrálu. V této poloze můžeme nechat jet model téměř libovolně dlouho než jemným přitažením výškovky se plynule odlepuji od dráhy a pod stálým úhlem stoupám do výšky cca 10 metrů. Model se mezi tím vzdálí od místa pilota o několik desítek metrů, přitom stále udržuji přímý směr. Nyní můžeme považovat start za ukončený.

Přistání

Přistání je jeden z nejtěžších akrobatických prvků. Nalétnout si k dráze, křidélkama letadlo srovnat, pomalu ubírat plyn a kontrolovat výškovkou. Asi metr nad zemí stáhnout plyn an minimum a s mírně přitaženou výškovkou dosednout na dráhu.

Přemet

V bezpečné výšce srovnáme křídla do horizontální polohy, dáme plný plyn a přitahujeme výškovku. Po uvedení modelu do přemetu je třeba obvykle v horní a dolní fázi tohoto prvku o něco zmenšit výchylku výškového kormidla. Pokud máme ovládány otáčky motoru, snažíme se manipulací s plynem udržet ve všech částech přemetu konstantní rychlost. Uhne-li model někam v některé části přemetu, korigujeme to křidélky, případně směrovým kormidlem. Správně zalétnutý přemet je zakončen tam, kde byl započat.

Harrier

Začneme náletem do obratu. Je to velmi podobné náletu do vývrtky, jen o mnoho metrů níž. Model se staženým plynem natahujeme a necháme jej vytrácet rychlost. Se zvětšujícím se úhlem náběhu křídla model brzdí čím dál rychleji (hlavně u EPP modelů je to otázkou sekundy, často méně) a brzy se prosedne. Proto je potřeba včas začít přidávat plyn. Pokud přidáme plyn málo, model bude lehce klesat, ale hlavně může být nestabilní (kýve se "na křidélka"). Pokud dáme plynu moc,přejde do visu. Chce to přijít na správný poměr mezi přitažením výškovky a plynem.
Při zatáčení v harrieru model lehce nakloníme křidélky, točíme směrovkou a křidélky většinou kontrolujeme.

Kopané výkruty z nože do nože

Nálet do obratu je logicky z nožového letu. Kopaný výkrut zaletíme přidáním výchylky směrovky, vychýlením křidélek doprava a lehkým přitažením výškovkou.