DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

RC modely letadel

Letecký deník

Únor 2021

Po dlouhé době opět na stránkách.. Nějak jsem to tu zanedbal. Takže zatím mám letuschopné letadla Proximu II, MX2 i Flash NG. Když je chvilka a chuť, tak je provětrám... smiley

Červenec 2016

Červen 2016

29.6 Oblačno, 26°, Létání s MX2 u Rozseče. Dva lety. Při druhém letu se povolil motor a při větších otáčkách to vibrovalo. První přistání do trávy těsně vedle silnice a po druhém letu několik pokusů a dobré přistání na silnici.
19.6 Ranní létání s MX2. Vše zkončilo odlepenou motorovou přepážkou, se kterou jsem přistál do vyšší trávy u silnice. Nakonec zjištěný prasklý pant na směrovce.
11.6 Po dlouhé pauze jedno létání s Proximou u Rozseče. Bylo krásné letní odpoledne. Termika nalezena, i když slabší. Po asi 18 minutách jsem se rozhodl přistát. Bohužel jsem použil brždění jen klapkama místo "buterfly", rychlost byla větší a ještě trochu podfoukly křídla. Takže po hvězdě Proxima ulehla do posečené trávy. Tři praskliny v přední části trupu a upadlý zámek kabiny, který jsem už nenašel. Takže opravovat.

Prosinec 2015
Pěkné počasí, mírný vítr a 8°C. Obloha byla šedá s protrhanýmy bílýmy fleky. Dva 6 minutové lety s MX2. Byla to její premiéra na novém místě. Čekal jsem, že baterie zkončily svojí službu, ale zatím drží. Tak je ještě semtam potrápím. Létal jsem nožový let, spirálu, přemet, průlety s minimální a maximální rychlostí. Měli jsme sebou dva pejsky, kteří se snažili model při průletu ulovit. Vyskakovali do výšky a pak za ním běželi. Takové to normální domácí venčení :)
Od Ježíška jsem dostal akrobata Flash NG, tak až bude čas, slepím ho a zalétám. Už se na něj těším :)

Listopad 2015
Nevím který den to bylo, ale počasí pěkné, tak šla Proxima nad Rozseč. Myslím tak 19 minut. Termiku jsem ale nenašel.

Červenec 2015
19.7 Slunečno s přechodem do oblačna a nárazový vítr. Teplota 26°C. Po dlouhé době opět s Proximou ve vzduchu. Díky velkému větru a mírnýmu dešti jsem po 6 minutách přistál. Při přistání se větroň pohupoval ze strany na stranu, ale nakonec jsem to zvládl a přistál. No letu jsem si moc neužil, max. výšku jsem měl 220m..:( Ale zas po dlouhé době... Hlavně že je v celku :)

Březen 2015
24.3 Slunečno, 8°C, vítr, semtam silnější poryv. Jeden let Proximy na Holém vrchu. Termiku jsem nenašel, spíš to byl boj s větrem. I přistání bylo sice dál od sebe a o hubu, ale ustál jsem to. Ještě tak ve 3 metrech nad zemí mi to v větroněm házelo a křídla se kymácela ze strany na stranu. Dosáhl jsem výšky 270m nad zemí.
8.3 Slunečno, 12°C, velké poryvy větru. Odpolední let MX2 na letiši v Komárovicích. Létání po dobu 6 minut, různé přemety nožáky, let kabinou doulů, vývrtka a tak. Přistání díky větru bylo hodně obtížné. Při jednom dosednutí na plochu mi vítr foukl pod letadlo a vynesl ho metr nad zem. Musel jsem přidat na motoru a vyváznout z krizovky ven. Až asi na počtvrté jsem dosedl a zastavil. Při kontrole letadla jsem zjistil olámanou vrtuli po krajích. No bude to chtít koupit novou. Bohužel let byl jen jeden, protože synka to nebavilo, tak jsem ho ještě chvíli učil jezdit na kole a pak jsme odjeli domů.

Listopad 2014
4.11 Slunečno, 12°C, větrno. Odpolední let Proximy na Holým vrchu (kolíbl). Jelikož hodně foukalo a vítr mi unášel Proximu pryč odemne k městu, raději jsem po 5 minutách přistál. Nerad bych o ní přišel.
2.11 Odpolední 2 lety s MX2 při teplotě 7,5 °C, větrno. Fuj, byla to zima. Díky nízké oblačnosti jsem Proximu raději nevytáhl.

Říjen 2014
14.10 19°C. Odpolední létání s MX2 na stříbrňáku. 2 lety plné výkrutů, souvrat, nožový let atd.

Září 2014
7.9 Letiště Komárovice, slunečno, teplo ale mírně větrno. Létání s MX2. 3 šestiminutové lety s prvky nožový let, průlet, souvrat, vývrtka, let na zádech, výkruty. Byl jsem tam s dalšími kluky, kteří létali s hornoplošníkem, větroněm a akrobaty. Měl jsem tam sebou i přítelkyni, tak to bylo fajn.
4.9 Létání s Proximou na poli u Panského rybníka. Teplota přes 27°C, mírný vítr. Večerní 24 minutový let s natočením videa při dosažení zatím maximální výšky 350m. Termiku jsem ale nenašel.

Srpen 2014
31.8 Letiště Komárovice. Po dlouhé době sem tam nebyl sám. Přijeli tři kluci, kteří lítali s akrobaty a hornoplošníkem. Já létal nejdřív s Proximou, natočil jsem video a pak 2 lety s MX2. Oba lety trvaly přes 6 minut. Létal jsem nožový let, mezipřistání, vývrtka, let na zádech, souvrat a výkruty, let na minimálce a pomalý průlet ve asi 3 metrech nad plochou. Krásně jsme si to užili.
22.8 Letiště Komárovice, 19°C, vítr tak do 8 m/s. Docela to foukalo. Dva lety MX2. První trval 7 minut a druhý 6,5 minuty. Vyzkoušel jsem nožový let, souvrat, výkruty, výkruty na místě proti větru, výtah, nízký průlet na minimálce, mezipřistání. To se moc nepovedlo díky turbulencím, tvrdší dosednutí ohlo podvozek, ale přistát se na něj dalo. Musím ho narovnat.
21.8 Let Proximy na poli u Panského rybníka. Teplota 15°C, vítr skoro žádný, západ slunce. Kvůli synkovi, který už chtěl domů, let trval jen 20 min. Proxima si držela svou výšku a klesala jen minimálně. Mohl z toho být i 2 hodinový let :).
19.8 Letiště Komárovice. Po příjezdu jsem zjistil zapomenuté lipolky doma. :( Naštěstí tam byli dva kluci, kteří s letadly teprve začínají. Jejich karamboly už jsem nestihl, ale půjčili mi své lipoky a já si zalítal. Dva lety s MX2. (výkruty, nožový let, let s mezipřistáním, let a minimální rychlosti, výtah, vývrtka, let na zádech).
16.8 Letiště Komárovice. Slunečno a vítr v nárazech kolem 5-6 m/s. Dva lety MX2 (výkruty, nožový let, nácvik letu s mezipřistáním, let na minimální rychlosti, výtah, vývrtka, let na zádech). Potom cca 20 minutový let Proximy. Moc to nenosilo.
14.8 Letiště Komárovice. Slunečno a mírný vítr. Dva lety MX2. (výkruty, nožový let, nácvik letu na minimálce ve výšce 1 metru, nácvik výtahu, vývrtka, let na zádech)

Červenec 2014
26.7 Na té samé louce ráno let Proximy II. Slunečno, sluníčko hřálo a vítr docela pofukoval. Natočil jsem i video. A taky tam byla jedna velká krizovka. Při letu proti větru se větroň zcela zastavil a následoval pád po křídle nad lesem. Naštěstí jsem to vybral a úspěšně přistál. Uf!
25.7 Na jedné louce u Luk nad Jihlavou. Večerní dva lety MX2 s přistáním do obilí.
23.7 Letiště Komárovice, večer po západau slunce. 19°C, vítr mírný. Dva lety s MX2. Druhý let byl poněkud složitější, protože díky viditelnosti jsem už ztrácel přehled o modelu. Takže jen tak takové poletování.
19.7 Létání na kotě 586. Teplota kolem 25°C, mírný vítr. Nejprve šla nahoru Proxima II. Po 18 minutovém letu jsem termiku nenašel, tak šla na přistání. Aspoň jsem pořídil video z letu.Potom dva 6 minutové lety MX2. První přistání na silnici - OK, druhé nevyšlo, tak lehce dosedla do obilí asi metr od kraje pole. Let s novou vrtulí. Visení OK, nárůst výkonu hodně znatelný. U staré vrtule chybí asi 1 cm od krajů.

Červen 2014
23.6 Převažování Proximy - 2180g.
22.6 Další let s Proximou na kótě 586. Teplota zruba 21°C, vítr kolem 4 m/s. Obloha modrá s bílýmy peřinamy. Let necelých 20 minut jsem si užil. Dosáhl jsem maximální výšky 349m.
21.6 Let s Proximou na kótě 586. Teplota kolem 15°C a vítr přes 5 m/s. Obloha bílá - zataženo se šedýmý rychle plujícími mraky na obloze. Let s novou lipolkou na motoru. Zatím nejdelší můj let - 34,5 min. Pak už mě to samotnýho nebavilo. Ale pocity mám dobré. Vyzkoušel jsem si let za větru na svahu. Bál jsem se toho, ale Proxima létala parádně. Nebylo to na ní znát.
20.6. Nákup nové baterie pro Proximu. Zvolil jsem ElectriFly 3200mAh, 25C za 966,-.
16.6 Létání s MX2 no kótě 586. Teplota 19°C, slabý vítr. 4 lety s prvky nožový let (2,5m nad zemí), souvrat, vývrtka, let na zádech, přemet a výkruty. Při posledním letu kabinou dolu asi ve třech metrech chyba v řízení a MX2 se zapíchla do skoro metrový řepky. Bez následků :)
7.6 Létání s Proximou na poli u Panskýho rybníka u našeho sídliště. Po třetím spuštění motoru a snahu vystoupat  jsem uslyšel, že motor jede tak na půl plynu. Takže baterka v háji. Po připojení k nabíječce sice ukazuje stav mezi 80-90%, ale výkon nikde. Bude to chtít novou lipolku. Nakonec po necelých 10 minutách jsem přistál. Termiku jsem bohužel nenašel.
4.6 Létání s Proximou na kótě 586. Pořízen záznam z letu.


Květen 2014
31.5 Létání s MX2 a Proximou na kótě 586 mezi Jihlavou a Rantířovem. Teplota kolem 20°C a trochu silnější vítr.
30.5 Létání s MX2 a Proximou nad Předboří. MX2 dva 6-ti minutové lety s přistíním do pole a asi 15-ti minutový let Proximy s přistáním do vyšší trávy podél pole.
4.5 Při kontrole plastových převodů jsem nenašel nic podstatného. Vše funguje jak má. Takže koupené převody do HS-81 za 73,- zatím budou ležet v šuplíku.
3.5 Létání s Proximou na Dolině. Letěla dvakrát, 9 a 7 minut. Při druhém přistání chytla Proxima o vzrostlé pampelišky a odnesly to plastové převody serva křidélka.
2.5 Létání s Proximou na Dolině. Pořízen záznam z letu.

Březen 2014
30.3 Kóta 586. Teplota 18°C. Krásný slunečný den. Nejdříve šla nahoru MX2. 2 šestiminutové lety plné různých blbinek. Pak vzlétla k nebi Proxima 2. chvíli jsem hledal termiku, kterou jsem nakonec nenašel. Po deseti minutách jsem musel přistát kvůli problémům s motorem. Nějak neměl otáčky - snad jak kdyby jel na 50%. Zřejmě jsem to měl aktivovaný režim termika. Musím se na to podívat... Takže nálet na přistání, sestup pomocí butterfly mixu a krásné přistání. Pořízen záznam z letu.
29.3 Kóta 586. Teplota 19°C. Při příchodu na plochu se objevilo letadélko, které průletem dalo najevo, že chce přistát. Tak jsem chvíli počkal, a po chvíli opravdu přistálo krásné letadlo. Po jeho odletu jsem Proximu hodil. Jeden dvacetiminutový let Proximy s krásným přistáním pomocí Butterfly mixu. Kvůli synkovi, který se dožadoval své potřeby, na let MX2 nedošlo. Bohužel :(
7.3 teplota kolem 5°C, skoro bezvětří. Letiště Komárovice. Dva 5,5 minutové lety s MX2. Létání OK, jen mrzly prsty.

Únor 2014
14.2 Teplota 3,5°C, necelých 9 minut letu Proximy na kopci Větrník s bunkrem u Pístova. Děsně to foukalo a něšlo létat jinak než proti a s větrem. Jakmile ksem začal točit zatáčku, větroň měl snahu se srovnat s větrem. Video ZDE. Pak jsem sjel z kopce dolu na soukromé letiště, kde 2x vzlétla MX2. To už ale byly 2°C, zato přestalo foukat. No zase se stmívalo, takže pořád nic moc. Už aby bylo jaro, teplo a světlo. Se zmrzlými prsty ale šťasten, jsem odjel domů.
13.2 Teplota 4 °C, vítr jak sviňa. Soukromé letiště u Pístova. Jeden let s MX2 necelé 4 minuty. Nahoře to šlo, i když to s ním pěkně házelo, ale přistání horší. Čím níž, tím více poryvů. No nakonec jsem to ukočíroval a přistál lehce do vysoké suché trávy. Do druhého letu se mi ani nechtělo. A Proximu jsem raději ani nevytáhl. Její čas ještě příjde...
10.2 Nákup 5 min. Epoxy lepidla za 165,- Kč. Přilepení motorové přepážky Proximy. No a samozřejmě zjištění vypnuté brzdy motoru. Zapnuto.
9.2 Létání na letišti u Pístova. Byl jsem tam s letadlem poprvé. Dva lety s MX2. V Jihlavě mírně poprchávalo, tam ne. :) Teplota 1°C, mírný vítr, až skoro žádný. Jinak jsem vyzkoušel natočit další videjko. Je krátké, protože mi došlo místo na SD kartě. Je stejně jen na ukázku. Mrkněte ZDE.
8.2 Konečně přijatelné počasí pro nový zálet Proximy. První let trval cca 7 minut. Jelikož jsem měl, (a stále ještě někde mám :( ) zapnuty nějaké alarmy, vysílač pípal různé upozornění, ve sluchátku se ozýval ženský hlas komentující stav telemetrie. Takže pěkný zmatek. Proto jsem raději přistál a mrknul do menu vysílače. Něco jsem našel a povypínal a Proxima šla na druhý let. Vítr postupně sílil. Alarmů ubylo, ale pořád ještě nebyl klid na létání. Opět přistání a brouzdání menu vysílače. Proxima šla na třetí a málem poslední let.  Dosáhl jsem zatím maximální výšky 236m, a to už jsem měl problémy s rozpoznáním modelu. Budu si muset brát brýle na dálku, které mám nosit :( A to přistání? Díky větru byla rychlost pomalejší než bylo potřeba a Proxima se zhoupla. To jsem vybral a zapnul motor, abych ji dostal do bezpečné výšky. Jenže přepínač jsem měl v poloze 50% výkonu a následovalo další zhoupnutí z mírným nastoupáním výšky. Dalším zhoupnutím jsem zapracoval výškovkou, let srovnal a přistál. UF! To bylo o fous! Jinak při posledním letu jsem také vyzkoušel novou kamerku Mobius ActionCam. Videjko můžeš zkouknout ZDE. Škoda, že se točila vrtule. Ještě nevím proč, jestli omylem vypnutá brzda na motoru, nebo motor zapnut v 50% výkonu. No mám ale podezření na tu brzdu. Zkontroluji a uvidím. Zjištěna odlepená motorová přepážka.

Leden 2014
26.1 Proxima vyvážená, výchylky a mixy překontrolovány. Čekám na přijatelné počasí.
25.1 Vyrobena nová vyvažovačka pro Proximu a MX2. Takže už nebude problém Proximu vyvážit a počkat  na počasí.
21.1 Nákup externího kabelu Futaba CA-RVIN-700 pro měření napětí externího zdroje za 439,- Kč. No, váhal jsem z nákupem, ale ten konektor nikde jinak neseženu :(  a údaje o stavu externí baterie se hodí. Pokud se létá elektro, dá se stopnout čas letu na přijatelnou mez napětí baterie, ale při sem tam sepnutém odběru elektromotoru už přehled není a může dojít k podbití lipolky. Takže spíš v tomto případě je hlídání stavu napětí na místě. Jinak se s tímto kablíkem Futaba vyznamenala. Kabel (71cm), konektor, proudová pojistka do 70V a smršťovačka Ø3,5 - 5cm. Celková částka tak kolem 100,- Toto je teda ZLODĚJINA Futabo!

20.1 Nákup nové baterie 5x Sanyo Eneloop 2000mAh pro přijímač větroně za 404,- Kč.
18.1 Dokončeno nastavení mixů u Proximy.

V praxi by to mělo vypadat takhle:
SB v Normálu, SE přepnu do polohy 100% výkon motoru, SF zapnu motor. Tím se spustí dvoje stopky. Po nastoupání určité výšky vypnu motor SF vypínačem. Stopky motoru se zastaví, ale stopky celkového času běží dál. Když najdu termiku, přepnu SB do Termika režimu. Tím dojde k zakřivení odtokové hrany křídla směrem dolu Camber mixem. Létání na svahu, nebo ve větším větru, ale i při přeletech se dá zapnout SB na Rychlost režim. Zase dojde k zakřivení odtokovky, ale směrem nahoru. Obě zakřivení jsou ale malá. Je potřeba je seřídit za letu. K přistání tu mám dva způsoby. První režim Přistání, kdy pravá páka ovládá klapky, levá páka výškovku a druhý režim Butterfly. Ten bude chtít opět seřídit za letu. Po přistání přepnu SE do polohy 0%. Tím dojde k zastavení druhých stopek celkového času letu.

Pokud bude zálet úspěšný :) ještě plánuji spojení mixu Křidélka-Směrovka k režimu Termika. Výchylka SOP bude chtít také nastavit.

Ještě zbývá nákup nové baterie pro přijímač (5-článek NiMh), podélně i příčně vyvážit a můžeme zalétávat.


9.1 Dnes jsem si na poště vyzvedl balíček s minikamerkou Mobius ActionCam včetně AV kabelu za celkem 2100,-. Jak bude dobré počasí, zkusím ji. Plánuji sem tam pořídit videjko krajiny z Proximy. Mám v plánu nějaké ty hrady a zámky, ale i vše ostatní.
7.1 Nákup dalších servokonektorů. 1x samec a 2 samice (protikus) za 48,- Kč. Zjistil jsem, že levé křidélko se zapojuje do přijímače na 7 kanál, který je napájecím konektorem. Takže musím udělat rozdvojku.
6.1 Vyměněny umělé pásky držící serva křidélek a klapek za kovové.

3.1 Dokončeny prodlužovací kabely (10 cm) Proximy pro připojování serv křidélek a klapek. (kabely mezi přijímačem a servy).

1.1 Jak na Nový rok, tak po celý rok :) Teplota 2°C, vítr 4 m/s. Dva 6 minutové lety MX2. (sudovitý výkrut bez motoru, letání kabinou dolu, souvrat, nožové lety, visení). Se zmrzlýmy prsty jsem odjel domů...

Prosinec 2013
30.12 Teplota kolem 8°C, slunečno, zpočátku vítr do 2 m/s, potom se ale utišil úplně. Prostě počasíčko jak na jaře. Dva 6 minutové lety MX2 na kótě 586. (souvrat, vývrtka, přemet, nožový let, let na zádech, pokusy o visení, výkruty). Společné létání s Blážou. On létal se Super Zoomem 4D od Hackera a samokřídlem Hotwing od té samé firmy. Oba modely mu létají parádně.
27.12 Další den, kdy vysvitlo sluníčko a moc nefoukalo. Teplota kolem 6°C, vítr do 3 m/s. Dva 5 a půl minutové lety s MX2 poblíž Bradelského vrchu (mezi Jihlavou a Rantířovem, kóta 586).
17.12 Nákup 4x servokonektor samce a 4x servokonektor samice za celkem 90,- Kč.
16.12 dopolední létání s MX2 v Komárovicích. Teplota 5°C, vítr do 2 m/s. Modrá obloha bez mráčků...sluníčko hřálo, tak bylo fajn. Létání poprvé s novým vysílačem Futabou T14SG. Paráda. Létal jsem výkruty, nožák, vývrtka, let na zádech, chvíli ve visu. Po dvou 6-ti minutových letech obě lipol na 23%. Nikdo nikde, tak jsem to zabalil. Nechtělo se mi nabíjet z autobaterie před zimou. Jako zkouška OK. Na jaře dokoupím ještě 2 lipolky. Škoda, že ještě nemám připravenou proximu. Počasí na zálet by bylo parádní.
13.12 MX-2 mám ve vysílači napípanou. Ještě přiřadit jednomu ze spínačů mix křidélka-směrovka a počkat na přijatelné počasí. Jako další model jsem si uložil Proximu. Dnes jsem zprovoznil telemetrické čidlo. Takže už mi to hlásí stav přijímačových aku,  výšku a rychlost stoupání. Ještě zbývá nastavit výchylky kormidel, mixy a letové režimy. No je toho ještě hodně...
Návod od vysílače si pročítám každý den, takže už o něm vím docela dost. Jen mi vadí, že u popisu mixů nepíšou, k čemu je ten mix dobrý. Takže některé ani nevím na co se používají...

Listopad 2013
29.11 Konečně jsem přišel na to, jak nastavit stopky na motor. Super!
28.11 Začínám tomu přicházet na kloub. Nastaveny D/R na MX2. Zatím vše na jednu polohu přepínače. Ještě zprovoznit stopky spouštěné pákou plynu a pokud bude vhodné počasí, tak nový zálet.
26.11 Změna módu 2 na mód 1. Je potřeba odšroubovat 4 šroubky zadního krytu, 2 imbusové šroubky kolem antény + stáhnout kryt, odklapnout 2 boční gumové krytky (stačí nehtem). Po otevření vysílače je v módu 2 destička vlevo. Tu odšroubovat (3 šroubky), sundat kovový jazýček, přehodit ho na druhý knipl (nezapomeň na promazání umělých zoubků) a destičku pootočit a přišroubovat. Kryty opět vrátit zpět a přišroubovat. Dalším krokem je nastavení v menu vysílače. Dvojím dotykem na tlačítko SYS vyvoláš Systémové menu, v něm zvol položku H/W SET, a jako další STICK MODE. Tam zvolit volbu MODE 1. A je to... Update firmware 1.5 na 3.0. (postup: vložit SD kartu do vysílače, zformátovat. Potom vložit do čtečky PC a zpustit EXE soubor update a určit cestu instalace na SD kartu. Po této instalaci vložit SD kartu do vysílače a zapnout jej. Update proběhne automaticky). Našel jsem i video na Youtube.
25.11 Nákup nového vysílače Futaba 14SG (Firmware 1.5) za 12548,- a telemetrického čidla SBS-01A za 1396,-. Koukám na vysílač...pěkný...ale zatím na mě složitý v obsluze. No snad na to příjdu :)
23.11 Letiště Komárovice, 5°C, studený vítr v nárazech do 6 m/s, oblačno. Létání s MX2. Celkem 2 lety. Při prvním přistání jsem lehce škrtnul vrtulí o zem. Ulomil se tak centimetr od kraje. Docela to házelo. Po ulomení zhruba stejného kousku z druhého listu se to zlepšilo. V letu to nevadilo. (doma ji projistotu vyvážím). Při příjezdu na letiště jsem viděl, že tam nebudu sám. Byli tam další dva modeláři. Létali s Sbachem 342 od FMS Modelu a Alphou 1500 od Pelikána. Tak  jsme se v létání střídali. Dobrý pokec a létání jen narušoval studený vítr a zima. Na zítra hlásí nějaké ty sněhové přeháňky, tak to bylo možná tento rok naposled. No uvidíme... Sice zmrzlý ale spokojený jsem odjížděl domů.
22.11 Nákup vrtulníčku Colibri V4 profipack za 1830,-. Synkovi se vrtulníky líbí víc než letadla, tak budeme spolu přes vánoce blbnout.

Říjen 2013
26.10 Slepičí vrch, 20°C, slunečno a teplo. Mírný vítr kolem 4 m/s. 20 minutový let s Proximou II. Termiku jem nenašel, chvíli kroužení s dravcem, Přemet. Vítr pomalu sílel, tak jem to ukončil.
21.10 Slepičí vrch, 18°C, slunečno a teplo. Mírný vítr do 4 m/s. 18 minutový let Proximy II. Pomalý a krásný let jsem si parádně užil. Termiku jsem ale nenašel. Bohužel jsem tam byl sám a asi zase zůstanu :( Doufám, že synek až trochu vyroste, bude sdílet tento krásný koníček se mnou...
7.10 Letiště Komárovice, 14°C, oblačno, mírný vítr. 2 cca 6 minutové lety s MX2. Povedl se i nožový let do kruhu. Náhoda... Jinak pocit mírné zimy a kluka, kterého to moc nebavilo, i když se mnou poprvé vydržel na ploše. Po 1/2 hodině odjezd na houby.

Září 2013
25.9 Zjistil jsem problémy s nabíjením u lipolky 2200mAh od PowerHD. Třetí článek nedrží napětí a sám se vybíjí pod svojí mez 3,8V. Po pár pokusech nabíjení se nenechá nabít vůbec. Takže zbývají možnosti z něj udělat dvoučlánek a nebo likvidace. Baterie byla zakoupena v prosinci 2011, takže nevydržela 2 celé roky. Přitom byla nabíjena max. 2C a většinou s balancerem. No nic, všechno jednou zkončí...
22.9 Letiště Komárovice, dopoledne, 14°C, docela teplo a vítr kolem 3 m/s. Zřejmě jeden z posledních pěkných dní v tomto roce. 5 letů s MX2. Zkusil jsem i Kubánskou osmu, přemet, nožový let, let kabinou dolu, výkruty a souvrat. Upravil jsem výchylku směrovky, o dva zoubky potlačil výškovku a ubral závaží na ocase. Přistání byly excelentní. Škoda, že kluk zlobil trochu víc než je zdrávo, jinak bych si to parádně užil. Kdyby nás tam bylo víc, byl by to parádní den.
17.9 Výměna serva směrovky. Původně jsem chtěl servo PowerHD HD-1900MG, ale není skladem a prý asi měsíc nebude. Bylo mi doporučeno digitální servo ModellExpert MEX-55MG za 210,- Kč. Tak jsem ho vzal. Počasí zatím špatný stále poprchává a silnější vítr, no blíží se podzim... Bude to stát za...
1.9 Nabíjení nafouklé baterie s balancerem se nedařilo, tak jsem prvních 10% nabíjel bez něj proudem 0,5C (1,1A). Potom jsem zapojil balancer a stejným proudem jsem baterii dobil. Uvidíme, jestli bude k použití. Při vložení jiné baterie do letadla jsem zjistl, že všechno funguje tak jak má. Super! Opravím křídlo, podvozek, vyměním servo směrovky a MX2 půjde opět nahoru.

Srpen 2013
31.8 Letiště Komárovice. Přijel jsem tam na kole. Jelikož docela foukalo, spoléhal jsem na vítr, že mi s tím pomůže. Bohužel až tak velký vítr nebyl a MX2 se jen pohupovala ve větvičkách v koruně stromu. Z netu jsem si zjistil cenu plošiny, která by měla být do 1000,-. Nakonec jsem zavolal firmu JIHOKR. Za tuto cenu se dostala MX2 zpět na zem. A její stav? Prorazená náběžná hrana levého křídla cca 5 cm od trupu, mírně uvolněný podvozek, jinak niz závažného. Baterie vlivem úplného vybití se mírně nafoukla.
   
30.8 Letiště Komárovice, 24°C, slabý vítr. 2 lety s MX2, při druhém letu, kdy jsem letěl kabinou dolů do otočky a s úmyslem udělat průlet nad plochou jsem neodhadnul vzdálenost stromu a MX2 vletěla do nejkošatější lípy u letiště. Zcela neporušená ležela kabinou dolu v koruně stromu. První nápad vylézt nahoru se ukázal jako velký risk o zdraví. Další nápady připadaly na sundání pomocí plošiny, nebo skupini provazolezců. Plošina se mi zdála jako drahý způsob, tak jsem odjel domů bez letadla, které přenocovalo na stromě. Naštěstí byla teplá noc kolem 15°C a bez deště a ranní rosy.
27.8 Letiště Komárovice, 14°C, slabý vítr kolem 2 m/s. 3 lety s MX2, potom létal také kamarád Milan. Vypadalo to na bezvadný den na letišti, ale to by synek neměl mít tu nehodu do kalhot. Musel jsem to sbalit a odjet domů. Škoda.
23.8 Nákup nové ostruhy za 97,- Kč. Doma potom její vlepení. Kolečko sice moc vzhledně nevypadá, pneu je gumové. Uvidím, jak bude fungovat. No myslím, že lépe než originál.
                                                                                                            
19.8 Letiště Komárovice, 24°C, vítr od 5 m/s v nárazech pomalu sílil. 2 lety s MX2,  2 lety Poletuchy kamaráda Míry. Při přípravě ke 3 letu MX2 se zdvihl vítr natolik, že jsem to vzdal. Po chvíli se to ukázalo jako šťastná volba, protože začalo pršet a vítr byl ještě větší. Taktak že jsme to zbalili do auta.
18.8 Letiště Komárovice, 25-28°C, vítr kolem 1 m/s se sluníčkem za zády, takže pohodička. 4 lety s MX2 s krásným přistáním. Měl jsem diváky. Nevadilo to. Kluk po chvíli zmizel v autě. Ve 2,5 letech zatím nemá až tak velký zájem. Uvidíme...
15.8 Letiště Komárovice, 17°C, vítr kolem 2 m/s. Další 3 lety s MX2. Synek nezlobil, létalo se krásně, sluníčko za zády, prostě paráda. Poslední  dvě přistání byly trochu s větší rychlostí, ale vyšlo to. Výkruty, souvrat, přemet, nožák, let na zádech, nízký průlet s minimální rychlostí, vývrtka.
11.8 Letiště Komárovice, 21°C, mírný vítr, který ale pomalu zesiloval. 3 lety s MX2. Start na půl plynu a éro šlo krásně nahoru. Po prvním letu se ale vítr rozfoukal a byly a slabší nárazy. Na druhý let jsem chvíli čekal. Při třetím přistání mi to nevyšlo, byl jsem moc krátký, takže průlet nad plochou a druhý pokus, který už byl v pořádku. Létal jsem jako vždy let na zádech, vývrtku, kopaný kýkrut (moc se v tom větru nedařil), pomalý výkrut, visení (nicmoc), nožový let, souvrat. Servo směrovky (HS-55) je ale pomalé. Koupím PowerHD HD-1900MG a bude potřeba vyměnit ostruhové kolo. Při pojezdu a přistání nedrží stopu. Komický pohled. Jinak jsem tam byl poprvé se synkem. Dostal instrukce být u mě, takže si sedl na zem a pozoroval letadlo.

Červenec 2013
27.7 Letiště Komárovice, teplota kolem 31°C, vítr kolem 4 m/s. 5 kratších letů s MX2. Podvozek drží, všechny přistání se povedly. S celou vrtulí odjíždím domů :)
24.7 Nákup nové vrtule APC 12x6 elektro za 123,- Kč.
23.7 Vyroben nový držák podvozku. Snad už poslední :)
                                         
22.7 Nákup překližky tloušťky 5mm za 220,- a epoxydového lepidla Z-POXY Quick-Shot 5-minute za 109,- Kč.
18.7 Krásný dlouhý let Proximy na stříbrňáku při 25°C. Termika po dlouhé chvíli nalezena. Kde jinde než nad svojí hlevou. Měl jsem  pocit, že si zlomím vaz :) Přistání se povedlo na výbornou, ale nervy jsem měl...

Červen 2013
27.6 Další lety s MX2 na stříbrňáku. Opět vylomený podvozek třemi přistáními do trávy a po třetím letu opět zlomená vrtule. Už mě to mr... No nic. koupím další, vyrobím držák z nové překližky a půjdu na to znovu. Hlavně vydržet!
23.6 Výměna serva směrovky na MX2 za osvědčené HS-55. Venku zase přišlo období dešťů. Jak bude možnost, vytáhnu akrobata k letu, ať nezahálí...
16.6 Teplota kolem 27°C, vítr do 5 m/s. Zkušební let Proximy. Létá krááásně. Točení ve stoupáku, jeden přemet. Let asi 30 minut. Přistání do vyšší trávy.
15.6 Oprava Proximy. Popraskaná barva na laminátovém trupu přelepena dokola izolepou, naražená náběžná hrana křídla vyplněna přilepenou balsou, zabroušeno a žehličkou potah přežehlen. Pro jistotu postižené místo přelepeno izolepou.
11.6 Nákup nových plastových převodů pro servo Hitec HS-81pravého křidélka za 79,- Kč.
8.6 Teplota 25°C, vítr do 4 m/s. Proxima v dalším letu na Slepičím vrchu. Termika nalezena. Bohužel se moc nepovedlo přistání a Proxima narazila křídlem do zděné budky. Následky jsou: naražené místo náběžné hrany pravého křídla, stržené převody křidélka pravého křídla, málem zlomený trup - popraskaná barva na laminátu trupu. SAKRA! Dělám stále stejné chyby. Při přistání letím moc pomalu, až se to utrhne! A taky se mi přistává špatně v bezvětří.
7.6 Další let Proximy na Slepičáku. Teplota 20°C, vítr kolem 3 m/s. Obloha šedobílá a pomalu vykukující modré nebe. Našel jsem i nějaké ty stoupáky, takže spokojenost ze cca 40 min. letu.
6.6 Opět po dlouhé době deštivých dnů přijatelné počasí. Teplota 17°C, vítr kolem 4 m/s, v nárazech do 6 m/s. Takže pohoda. Bylo sice zataženo, obloha plná šedých a bílých mraků,ale Proxima si svůj cca 20 let užila jako já. Termiku jsem nenašel, tak jsem jen tak blbnul v tom větru. Byly tam i dva přemety.

Květen 2013
29.5 Konečně po dlouhé době zase pěkné počasí, i když odpoledne trochu větrné. Slepičí vrch, teplota kolem 20°C, vítr do 8 m/s. První let kolem 16 hodiny trval jen 10 minut. Hodně foukalo a já se o Proximu bál. Chvíli jsem s větrem bojoval, a když už jsem si zvykal na velký vítr, začal neobyčejně sílit. Podle předpovědi mělo přijít krupobití s deštěm. Tak jsem radši ihned přistál. Další let byl po 18 hodině, kdy se vítr skoro utišil. Nedalo mi to a Proxima šla opět nahoru. Po zhruba 30 minutovém letu jsem přistál. Nějakou tu termiku jsem našel a točil kruhy bez známky ztráty výšky. Teď je po 20 hodině a déšť začal. Je to docela šrumec. Uvidíme, jestli dorazí i ty kroupy.

Duben 2013
25.4 Teplota 24°C, vítr kolem 4 m/s. Další let Proximy na Slepičím vrchu trval zhruba 20 min. Nebe bylo modré s bílými beránky. Bohužel termiku se mi nepodařilo najít.
22.4 Teplota 15°C, vítr 4 m/s, v nárazech do 7 m/s. Zataženo, před deštěm. První let Proximy v tomto roce na Slepičím vrchu dopadl výborně. Sice byl krátký, asi 10 minut, protože začalo jemně poprchávat. Nastavení výchylek v pořádku, těžiště dobrý, možná nepatrně posunout dopředu. Kaj bude možnost, půjde Proxima opět nahoru.
18.4 Nákup další vrtule APC 12x6 za 123,- Kč.
14.4 Teplota kolem 12°C, vítr do 5 m/s. Létání s MX2 nedopadlo zrovna nejlíp. Při druhém přistání chytla vrtule opět zem a bylo po ní. Kua, mám nějakou velkou spotřebu vrtulí. :( Doufám, že si smůlu vyberu hned na začátku sezony a pak bude klid...
11.4 Nákup nové vrtule APC 12x6 za 123,- Kč.
6.4 Teplota 0°C, vítr do 5 m/s. Další 3 lety s MX2. Nožový let, vývrtka, souvrat, létání do kruhu ve výkrutech, let na zádech, trocha visení. Servo směrovky funguje, ale je trochu hlučnější :( Při polsledním přistání jsem chtěl zkusit napodobit přistání s podvozkem, bohužel těsně nad zemí MX2 letěla o něco pomaleji než měla a padla na vrtuli - její konec. Musím koupit novou. Kdybych nevymýšlel kraviny...
5.4 Nákup nových převodů pro servo PoverHD 1900A za 44,-. Jejich výměna byla ale porod. Ozubení kolečka č.1 a 2 nesouhlasí a originálem, naštěstí bylo rozlámané č.3. Jinak originál páka nejde na "tisícihran" kolečka č.1 nasadit! Bordel. Už jsem měnil převody u serva Hitec HS-55 ale  žádné problémy nebyly. Vše pasovalo jak má. Pokud převody odejdou, nahradím servo jiným, s kovovými převody.
4.4 Tak se počasí po dlouhé době umoudřilo, tak jsem nezaváhal. Teplota 7°C, vítr do 5 m/s. Tři lety s MX2 za naším barákem. V posledním letu najednou nestačila výchylka směrovky při nožovém letu. Říkal jsem si, co se děje. Za chvíli byl slyšet flutter. Byla to směrovka! Opatrně jsem přistál. Zjistil jsem, že chybí kolo ostruhy a směrovka volně vlaje na pantech. Samozřejmě, stržené převody. Jak se přistává do vyšší trávy a ostruha zachytává o trávu, nedělá to dobrotu převodům serva. Budu muset koupit nové servo s kovovýmy převody a kolečko ostruhy.

Březen 2013
20.3 opět pole u našeho baráku. Teplota 7°C, vítr do 2 m/s. Krásná modrá obloha bez mráčků, sluníčko krásně hřálo.  Jeden z nejhezčích dnů v tomto roce, prostě pohoda. 3 lety s MX2. Doma potom zvýšena výchylka směrovky na 125%.
10.3 Pole u našeho baráku (naproti rybníku). Opět vítr asi do 4m/s. Další 3 lety s MX2. Na výchylkách křidélek jsem zrušil diferenciaci a výchylku směrovky zvětšil na 120%. V normálním letu OK, v noži jde letadlo po kabině. Musím korigovat výškovkou. Bohužel na mém vysílači mix Směrovka-Výškovka není možný, tak to musím dělat ručně. Jinak celkový dojem z letu je dobrý. Jen by to chtělo ještě tak 2 lipolky a někoho k sobě... :(
7.3 Pole u našeho baráku (naproti rybníku). Dnes vítr mírný do 4m/s. Tak jsem nabil nové baterie proudem 1,5A a šel si zalítat s MX2. Celkem tři lety, nové nastavení výchylek se moc neosvěčilo. Zpočátku výškovka moc přitažená,  po chvíli poletování došlo k letu v noži, kde se ukázala malá výchylka směrovky. Jinak všechny přistání do 2 metrů od sebe. Paráda :)
6.3 Kvůli velkému větru jsem létání zrušil, a nové lipolky poprvé nabité proudem 0,8A jsem zase vybil na 60% kapacity.

Leden 2013
Životnost první NiMh baterie vysílače (8x800mAh) vypršela už v průběhu roku (po nabití na 100% úroveň byla její výdrž zhruba kolem 2 hodin), ale do konce roku jsem ji ještě použil. Na další sezonu to bude chtít novou.
3.1.2013 Nákup nové baterie do vysílače Futaba T6EX. 8x Eneloop 2000mAh za
730,- , 2x Lipol ModelleXXpert WhiteLine 2200mAh (25C/50C) za 1006,- , kabel 2x 18cm za 25,- , 2x zlacené konektory Ø 4mm za 50,- , 1x T-konektor za 47,- (celkem 1858,-)
5.1 Při prohlídce MX2 jsem zjistil odlepené panty na křidélkách. Pomohlo trochu lepidla.

 

Při vychylování klapek křidélka se trochu hýbalo i servo. Při kontrole lepení serva jsem zjistil tohle:


takto přilepené servo se při pohybu páky nepatrně hýbalo


stačilo pár kapek sekundového lepidla PowerFix a bylo po problému.

Pak jsem ještě upravil výchylky křidélek dle návodu.

6.1 Úprava výchylek směrovky a výškovky.
8.1 Výměna koleček podvozku. Ještě nasadit vrtuli, vyvážit a je akrobat připraven.
12.1 Přežehlení okrajů samolepek žehličkou, nasazení vrtule.

Zjistil jsem, že balanční konektor u baterie ModelleXXpert WhiteLine 2200mA je JST EH (EHR). Bohužel na něj nemám redukci k mému nabíječi, tak jsem tento konektor upravil tak, aby šel zasunout do redukce JST-XH.

JST-XH                                                                                                  JST-EH
Úprava spočívá odbroušením bočních výčnělků konektoru JST-EH.

13.1 vrtule nasazena, model vyvážen. Jen počkat na dobré počasí :)

Prosinec 2012
26.12 Tak jsem původně chtěl koupit lyže na MX2, ale nakonec jsem to zrušil. Přece jenom létat na poli sám a v zimě není zrovna to pravé. Tak dělám údržbu stávajících strojů. Začal jsem MX2. Odříznul jsem kryty serv na křídlech a kouknul na serva. Byla zalepená jen trochou lepidla uprosted serva. Proto jsem je pro jistotu přilepil hustým vteřiňákem Power Fix. Pár kapek z každé strany serva a pod něj. To už držet bude. Dál upravím výchylky křidélek. Měl jsem je původně nahoru i dolu stejně, ale podle návodu mají být 40mm nahoru a 35mm dolu. Tak to upravím pootočením páky serva směrem k náběžné hraně o jeden zoubek. Je fakt, že při nožáku se to stáčelo po kabině. Diferenciace bude nutná.


Říjen 2012
13.10 Po dlouhé době zase pěkné počasí. Létání na stříbrňáku. 13°C, vítr v nárazech do cca 3m/s. První let byl Proximy a trval cca 20 minut. Zkusil jsem létat osmičky a jeden přemet. Při přistávání nefoukalo skoro vůbec, měl jsem klapky více, než bylo potřeba a tak v metrové výšce šla Proxima po křídle. Ještě trochu jsem to srovnal a přistání bylo trochu tvrdčí. No, naštěstí bez újmy. Potom letěla MX2. V asi 4 minutovém letu - klasika, nožový let z prava, let na zádech, trénování visu a vývrtka.
19.10 Nákup sady vteřinového lepidla Power Fix za 211,-. Létání na stříbrňáku. Teplota kolem 15°C a docela to foukalo. První let patřil MX2. Měl jsem nové nastavení křidélek, obě mírně nahoru. V letu to chtělo doladit výškovkou a stáčela se vlevo, takže trochu trimu křidélek. Proti větru letěla krokem. Zkusil jsem vývrtku a nožák z prava. Přistání vypadalo, jako když padá list ze stromu. Pomalu a krásně dosedl až na zem. Potom šla Proxima. Nastoupal jsem jakousi výšku a zjistil jsem, že vítr je tak silný, že Proxima brzdí až skoro stojí proti větru na místě. Let byl nijaký, nějak jsem si ho neužíval a proto šla na přistání. Nad zemí jsem křidélky vyrovnával podfuky větru, klapkou kontroloval rychlost a výškovkou úhel klesání, až dosedla na zem. Po asi půlhodině jsem se vracel domů :(


Září 2012
2.9 Dopolední létání na stříbrňáku. 16°C, vítr cca do 3m/s. Celkem 3 lety, v posledním pěkné nožáky ve výšce kolem 10m, chvilka visení.
3.9 Večerní létání na stříbrňáku. Trochu chladno a vítr do 5m/s. Celkem 4 lety s MX2. Větru už se nebojím... Prostě to švihnu do vzduchu a je to. Kamarád Míra přivezl jakousi domácí výrobu z depronu. Pro technické závady bohužel zálet odložen (vybité aku ve vysílači).
4.9 Večerní létání na stříbrňáku s MX2. Kolem 19°C, vítr do 4m/s. Nožák z prava do leva ve výšce kolem 10m docela jde. Budu pilovat dál a učit se další prvky. Krásný souvrat. Jen tak dál... Potom došlo k záletu nové domácí poletuchy. Je to takový první prototyp. Motor byl sice slabšího výkonu ale letělo to parádně. Videjko ZDE.
8.9 Dopolední létání na stříbrňáku. Teplo, vítr do 5 m/s s nárazy až zhruba 8 m/s. Ve vzduchu byla MX2, Edge 540 i Poletucha, pro kterou to nedopadlo zrovna dobře. Po krátkém letu docela tvrdě přistála do trávy. Kousek odlomeného trupu a prasklina přes celou jeho šířku. No nic, trocha lepidla a Poletucha bude zase "ready". Teprve doma kamarád zjistil povolený šroubek a povytažená páka serva jednoho z křídel, která držela jen na kraji ozubení. Jinak celkový dojem z létání díky velkým nečekaným poryvům větru nic moc. Pokud to fouká, tak to ještě jde, ale když je skoro bezvětří, pak začne pofukovat a do toho nějaký ten silný poryv větru, moc se létání neužije. Aspoň že bylo teplo. Brzy přijde zima a budeme zase nadávat na ní. Takže modeláři, užívejte si posledních dnů krásného počasí a pořádně jej využijte! Jinak jsme s kamarádem natočili společné video našich letů. Jak ho budu mít k dispozici nechám tu odkaz.
17.9 Létání po práci na stříbrňáku. Teplota kolem 24°C, mírný vítr až bezvětří. První šla nahoru MX2, nožový lety z pravé strany, souvrat a vývrtka. Druhý let byl Proximy II. Krásné kroužení ve velké výšce s dvouma nalezenými stoupáky, které ale nebyly dostatečně silné na velké stoupání výšky. Pocit z letu - dobrý. Potom už jen oblohu ovládla MX2. Zřejmě není trup zcela rovně, pomalé přemety jsou sudovité. No stejně dojde k jeho výměně, takže to už neřeším... Po 1 a 1/2 hodině létání jsem odjel domů. Jelikož jsem tam byl sám, trochu jsem se nudil.
18.9 Odpolední let s Proximou II poblíž Bradelského vrchu (kóta 586). Teplota kolem 23°C. Cca 20 mín. let ve větrné krajině. No ve větru mi to moc nejde. Proti větru se mi větroň zastaví a pak padá po křídle, tzn. ztráta výšky. Při přistání to chtělo menší výchylku klapky a Proxima sedala do trávy jako do peřin. Jako diváci posloužili dva důchodci a jedna paní venčící psy a jeden cyklista.
23.9 jelikož synek usnul a já měl tak hodinu čas, zajel jsem si zalítat na stříbrňák. Teplota 14°C, vítr foukal mírný až skoro žádný. Nejprve šla nahoru MX2, Nějaký ten nožák, létání do kruhu kabinou dolů, vývrtka a kroužení s dravci v termice :) a po asi 4 minutách ulehla bez podvozku do trávy. Potom jsem absolvoval 1 let s Proximou II. Po chvíli jsem našel silnou termiku, která společně s větrem větroň dobře nadnášela a Proxima kroužila jako královna nebes. Nádherný pocit. Jsem rád, že jsem si jí koupil, létá opravdu krásně, i když se musí držet na rychlosti, létání je s ní velká a příjemná radost. Jelikož jsem neměl dost času, po necelých 20 minutách Proxima ulehla do trávy.
28.9 Létání s Proximou na stříbrňáku. Jelikož to venku vypadalo dobře, 18°C, pěkné peřiny na obloze a slabý vítr až skoro žádný, zajel jsem si po obědě na stříbrňák. Celkem dva zrhuba 20 min. lety, na chvíli jsem našel termiku, ale nic moc. Jako divák při druhém letu posloužil jeden kluk, co přijel na malé čtyřkolce.
30.9 Létání na stříbrňáku. Teplota kolem 20°C, vítr slabý až skoro žádný. První let s Proximou, další let MX2. Jako diváci jedna rodinka s mladým klukem. Potom přijel další modelář, létal s menšími EPP.

Srpen 2012
1.8 Letiště v Komárovicích, 25°C, slabý vítr. Nejdříve přišla na řadu MX2. Po čtvrtém přistání opět vylomen podvozek. No asi to nebylo opraveno bytelně. I když všechny přistání nebyly nějak tvrdé, poslední přistání prostě nevydržel, vrtule škrtla o asfalt a ulomil se z ní asi 2 cmm kousek. Je na výměnu. Potom přišla za řadu Proxima II. Na obloze krásné peřiny, brzo jsem našel termiku a v kruzích stoupal nahoru. Po asi 25 minutách sedla do trávy.
3.8 opraven podvozek MX2 vlepením hmoždinek a delšími šrouby přišroubován ke trupu. Doufám, že to bude už držet.

A nedrželo. Tak celá přepážka šla nakonec pryč a byla nahrazena novou tloušťky 5mm. Vše provedeno dle následujících fotografií. Jen ty hmoždiny jsou ještě zakáplé epoxydem.
                                  
8.8 Nákup nového motoru Arrowind 2820/05 za 999,- a regulátoru RAY 40A za 474,- , konektory za 37,- a unašeč Dvořák za 55,- do MX2.
11.8 Letiště Komárovice. Větrno 5-8 m/s a zima. 3 lety s MX2. Podvozek drží, motor táhne jako kůň.
13.8 Letiště Komárovice. Při druhém startu došlo k uvolnění unašeče a ten s vrtulí ulétl do jeteliny, kde byl po dobrém přistání nalezen. Pak ještě šla MX2 2x nahoru. Krásné přistání na 3 body. SUPER!
15.8 S MX2 na stříbrňáku. Jelikož ostruha MX2 je opravdu špatná a ohýbá se ze strany na stranu, nedrží letadlo při rozjezdu stopu. Silnička úzká, radši jsem letadlo hodil z ruky. Zhruba 3 minuty letu a krásné přistání, neboli posazení do trávy. Při druhém startu ulítla opět vrtule, unašeč je pěknej šit. (edit 10.9. šit to není, ale na hřídeli je potřeba mít vybrání pro červík, jinak unašeč na hřídeli nedrží). Bohužel MX2 z 5m výšky padala k zemi. Před kontaktem se zemí jsem ještě přitáhl výškovku. Došlo k přeražení 3mm šroubu a obě hmoždinky povylezly o kousek ven. Rotující vrtule zmizela v kukuřici, kde jsem ji také našel. Jěště jsem zjistil chybějící ségrovku na hřídeli motoru. Doma podvozek opraven. Ještě koupit ségrovku a MX2 bude zase létuschopná.
17.8 Létání na stříbrňáku s MX2. Zkouška po prvním přistání do vyššího jetele ukázala opět špatný podvozek. Při přistání se vytrhl s hmoždinkami ven. Potom přijeli další modeláři. Okoukal jsem jejich podvozky, abych popřemýšlel o své úpravě. Podvozek do trávy jedině s drátama. Takže až to dám do kupy znovu nafotím. Pak ještě následoval druhý let a opět vytržení. Předělám a napíšu.
18.8 Dopolední létání v Komárovicích. 27°C, vítr do 3-4 m/s. Po prvním přistání jsem dal směrovku naplno a MX2 šla do smyku. Svlékla se tím jedna mechová pneu. Šla nasadit, ale je trochu volná. Asi bude potřeba koupit nové kolečka. Druhý let se zvýšenou výchylkou směrovky, při větším plynu (3/4 až plný) podařen nožový let.
20.8 Létání v podvečer na stříbrňáku. Bezvětří, 27°C. Dva lety s MX2, při prvním přistání (a nebylo nejak tvrdé), rozpraskaná motorová přepážka, prolepeno lepidlem, druhý let už v pohodě.
21.8 Létání v podvečer na stříbrňáku. Bezvěří, 28°C. Po prvním přistání opět zborcená motorová přepážka. Ještě ten večer vyrobená nová ze dvou 4mm překližek.
22.8 Dodělání práce na MX2. Přepážka vlepena. Motor vsazen. ještě vyvážit a jde se létat. :)
23.8 Létání s MX2 a Proximou II v Komárovicích. První šla do vzduchu Proxima. Měla na sobě izolepou přilepený foťák Casio EX-Z350. Video můžete zkouknout v sekci VIDEO, nebo ZDE. Pak už létala jen MX2. První přistání trochu tvrdší, další už v pohodě.
25.8 Létání na stříbrňáku. První šla nahoru Proxima. Docela to foukalo s vekými poryvy. Dojem letu s větroněm byl mizerný. Stále se houpala ve větru, na té šedé obloze byla špatně rozeznatelná. V jednu chvíli byla hodně vysoko až jsem ztratil orientaci o její poloze. Najednou letěla střemhlav dolů, svištěla a křídla začala vibrovat. Nevěděl jsem, jestli mám výškovku přitáhnout nebo potáhnout. Naštěstí mě osvítila múza a já jemně přitáhl. Proxima se dostala do vodorovné polohy. Začal jsem se o ni bát a šel na přistání, které dopadlo dobře. Potom sem lítal s MX2. Furt to někam uhejbalo. Baterka se nabíjela jedna za druhou. Večer mi nabíjení samo vyplo pro nedostatek energie v autobaterii. Vše jsem sbalil a chystal se odjet. Jenže baterie byla příliš vybitá a já nemohl nastartovat. Naštěstí to bylo z kopce, roztlačil auto a naštěstí chytlo. Dojel jsem domů v pohodě.
26.8 Nákup nabíjecího kabelu pro autoakumulátor. Silový kabel 4mm 30A 2x 0,5m 65,-, 4x zlacený konektor 4mm 88,-, smršťovací bužírka 6,4mm celé balení 17,-. Doma spájeno a připojen autoakumulátor na nabíječ. Nabíjeno proudem 5,7A.
27.8 Zpětná montáž autoakumulátoru. Létání na stříbrňáku. Příjezd dalšího modeláře se synem. Zalétnutí latadla Kachna nedopadlo dobře, při startu stále padala k zemi. Že by těžiště? Jinak let s Proximou, v pohodě, termiku jsem nenašel a tak po asi 10 minutách jsem přistál. Potom se létalo s MX2. Celkem 3 lety. Večer bezvětří - paráda. Zjistil jsem jiné chování při letu s podvozkem a bez. Ještě ten večer vložen další model do vysílače. Musím si oba režimy pořádně vyladit.
 

Červenec 2012
3.7 Letadlo opraveno, jen objednat kabinu a zkusit nový let. Jelikož je hřídel motoru nová, doufám že rovná, měl by letět dobře. Pro jistotu kryt baterií a kabinu přelepím izolepou, aby při letu vlivem možných vibrací neodpadly.
4.7 Tak jsem dokoupil kabinu a je to vše. Celková oprava přišla na 250,- Kč za novou kabinu, hřídel motoru mám od kamaráda zadara a lepidlo jsem měl. Ještě jsem zjistil chybějící ségrovku na hřídeli motoru. Takže ještě nákup nové + 2ks mosazných podložek. Koupím je v tomto týdnu.
8.7 Dopolední polítání s Proximou. Termiku jsem bohužel nenašel, tak po asi 20 min. šla Proxima na přistání. 
9.7 Nákup 5ks ségrovek po 1,- Kč a 5 mosazných podložek po 0,30 hal. Čili 7,- Kč.
10.7 Vytvořena drážka na ségrovku pomocí lupénkové pilky, nasazeny 2 mosazné podložky + ségrovka a sestaven motor. Hm, trochu hází, špatně nasazeno ložisko, opraveno, znovu pokus, ještě trochu hází. Zjistil jsem deformaci rotujícího pláště. Několik pokusů srovnání pláště a spuštění motoru až do přijatelného stavu. 100% stav to není ale vibrace zanedbatelné, hřídel nehází. Víc toho s ním asi nesvedu. Jedině koupit nový. Takže akrobat po opravě čeká na svůj další let. Raději přilepím kabinu a kryt motoru izolepou, abych je opět neztratil.
14.7 MX2 vyvážena. Měl jsem jet na Komárovice, ale kvůli špatnému počasí (přeháňky a silný vítr) odloženo.

Červen 2012
Zatím létám jen s Proximou. Už se mi dařilo najít termiku a pomocí ní vystoupat nahoru. Baví mě to. Škoda, že tam jsem sám :(
16.6 Letiště v Komárovicích. Hodně silný vítr s nárazy, jinak vedro jako cip. Po asi hodině jsem se osmělil a poslal Proximu málem na smrt. Vystoupání výšky, hodně to s ní házelo, proti větru stála na místě. Zjistil jsem své předcenění a šel na přistání. Proxima přistála na výbornou. Křídla pojistěné páskou isolepy se rozjely asi 5mm od trupu. Ještě chvíli a došlo by ke katastrofě. V tom jsem si uvědomil mé riskování a rozčílil se na sebe. Musím uvažovat s rozumem. Vzhledem k velkému větru, který nevypadal, že se k večeru utiší, jsem MX2 z auta radši ani nevytahoval. Kolem 18 hodiny jsem "nádobíčko" sbalil a odjel domů.
23.6 Letiště v Komárovicích. Téměř žádný vítr, sem tam to fouklo, teplo kolem 28° C. První vyzkoušení MX2 nedopadlo zrovna dobře. Před vzletem jsem radši přilepil kryt baterií izolepou. Rozjezd po dráze, přitažení výškovky a akrobat byl ve vzduchu. Motor měl zvuk spalovacího motoru. Po asi 20s se oddělila kabina od trupu a spadla do pole z hrachem. Začal jsem tedy točit na přistání, které poté dopadlo na jedničku, jen té rychlosti kdyby bylo míň. MX2 si to šinula k odkalovací jímce. Zazmatkoval jsem, přidal plyn a letadlo vzlétlo. Bohužel zavadilo o železné zábradlí a napíchlo se trupem na jeden ze sloupků. Propíchnutý trup, uražená hřídel motoru i s kuželem a polámanou vrtulí, ztracená kabinav poli, která se už nenašla. To byl zase jeden z povedených letů... Přišla na řadu Proxima. První let jsem termiku nenašel, po nabití baterií ve druhém letu se uvolnila velká masa tepla od hangáru, Proxima nad ním zastavila a začala stoupat. Byl to silný stoupák. Ve velké výšce jsem vyletěl ze stoupáku a užíval si letu. To už dávno jsem tam byl sám. Po přistání jsem to sbalil a odjel domů. Stále mě trápí moje špatná reakce na řízení MX2. No co, opravím to a uvidím... Ale něco podobného jsem už psal ... :)
Vyrobena nová hřídel motoru + montáž, slepena motorová přepážka, motor na ni přišroubován.
 

Květen 2012
První přilepení podvozku se ukázalo jako nedostatečné. Při rozjezdu se podvozek opět vylomil. Došlo k vyndání zbytku žebra podvozku, jeho překreslení na novou překližku tl.4 mm a opětovné vlepení. Další rozjezd a přistání byl již v pořádku. Jinak měla MX2 další karambol. Při čtvrté zatáčce, ktrá byla poněkud dále, nějak jsem nerozeznal směr letu (no mám špatné vidění na dálku - asi budu muset používat brýle :( ) spadla do pole. Kromě mírně ohnuté hřídele žádné jiné následky. Po vyndání z motoru jsem ji zkoušel narovnat. Kdo má tuto zkušenost ví, že to jde hodně těžko, spíš vúbec. Prostě do púvodního stavu ji nikdy nenarovnáte. No co, vrtule moc nehází, vibrace také necítím, zkusím let a uvidím...
 
Duben 2012
3.4 Letiště v Komárovicích. Trochu větrno, kolem 15°C. Byl jsem tam sám. Nejprve šla nahoru Proxima, moc to nenosilo, boj s větrem, než se nabila lipolka do MX2. Potom přišel na řadu akrobat. Celkem 3 lety. V prvním jsem zjistil ještě malé výchylky směrovky při nožovém letu. Po přistání a nastavení D/R na 120% bylo vše OK. Aby MX2 letěla v noži, bylo potřeba plný plyn, směrovku naplno a vyrovnávat přetáčivost vlevo křidélky. Bohužel poslední přistání bylo trochu tvrdčí a s mírným předkloněním vrtule k zemi. Následek - očesaná vrtule a trochu vylomený podvozek. Radost z letu tímto zkončila. Protože jsem tam byl pořád sám a už mě to tam nebyvilo, sbalil jsem to a odjel domů.
6.4 Nákup červíků M3 na imbus 14,- (stavěcí šroub Imbus M3x3 od MP JET), EPOXY lepidlo 90sec od The Original Super Glue za 89,-. Vrtule bohužel není a prý dlouho nebude. Objednání 2ks APC 12x6. Na prodejně bude ve středu 11.4.

Březen 2012
2.3 Tak mám MX2 kompletní. Dnes jsem si vyzvedl chybějící díl krytu baterií. Bohužel jí tam výrobce zapoměl přibalit.
3.3 Po dlouhé době krásné počasí, 8°C, vítr do 3m/s. Došlo k záletu MX2. Bohužel to nedopadlo zrovna nejlépe. Při prvním rozjezdu sjela z úzké silnice do suchého vysokého plevelu. To byl její stav ještě OK. Při druhém rozjezdu konečně vzlétla. Zjistil jsem moc velké výchylky na křidélkách a výškovce. Páčkoval jsem jak o život abych s ní nepraštil o zem. Dostal jsem jí do větší výšky a začal točit zatáčku zpět. Nebylo to moc říditelné, po stáhnutí plynu šla do vývrtky a po křídle padala dolů. Nad zemí byla přetočená kabinou dolu a tak jsem ještě potáhl výškovku, aby nepadla na špici. Cestou k ní se mi honili všelijaké myšlenky a promítal jsem si v paměti pád. Když jsem k ní přišel a zjistil stav poškození, ulevilo se mi. Ulomené listy vrtule, promáčklá kabina, odpojený ocas, trochu se viklá podvozek. Samozřejmě odešly asi převody na servech výškovky a směrovky, kryt kabiny jsem vymáčkl prsty zpět, je OK a trochu popíchaný povrch letadla od strniště. Opravím to a při menších výchylkách zkusím znovu. Přeci jenom, nebyla to moje první havárie, tak to nesu celkem v klidu. Potom došlo k letu Proximy s novými výchylkami +10 -7 na křidélkách. Vše v pohodě. Po asi 10 min. letu jsem točil na přistání na pole rovnoběžně se silnicí. Těsně nad zemí vítr trochu podfoukl Proximu a ta zvedla čumák nahoru. Naštěstí ještě v dobré rychlosti, sice vybočila z pole na silnici, ale přistání se na ní podařilo.
15.3 nákup nové vrtule do MX2 za 99,- nové mikroserva HD1900A na SOP a VOP, 2x 129,- a protikus konektoru serv, 2x 14,-.
17.3 létání s Proximou. Teplota 20° a vítr kolem 5 m/s. Sluníčko svítilo, prostě pohoda.
24.3 byl zalétnut akrobat MX2 na letišti v Komárovicích. Sluníčko svítilo, mírný vítr, teplota kolem 20°C. Postupně tam dojeli další modeláři s letadlem a vrtulníky. Byl to parádní den. MX2 šla celkem 4x nahoru. Při prvním vzletu hodně klonila vlevo. Vytrimoval jsem a zkoušel nějaké prvky. Na nožový let to chtělo víc směrovky, dráha serva byla už na 100%, tak jsem to doma upravil na páce serva. Příště vyzkouším.

Leden 2012
2.1 Objednání přijímače Futaba R-6106HF.
23.1 Nákup přijímače Futaba R6106HF za 1512,-.

Prosinec 2011
1.12 Jelikož je to už zhruba 14 dní od objednání lipolky a zpráva na e-mail nepřichází, navštívil jsem tedy kamenný obchod. Bohužel odpověď zněla "baterie bude do 14 dnů". Budu muset čekat. No co, stejně je venku hnusně, zima a mlha, tak žádný spěch. 

15.12 konečně mám lipolku doma. Čekal jsem na ni měsíc. Naštěstí je zima, tak to moc nevadí. Cena 899,- + 45,- za připájený konektor.
20.12 Úterý, -1°C, mírný vítr do 4m/s. Létání s Proximou necelou 1/2 hodinu + krásné přistání skoro před sebe. Už aby bylo jaro :( 

Listopad 2011
1.11 Dolepení trupu a směrovky samolepkami. Zjištěn chybějící díl - kryt akumulátoru do trupu. Řešeno s p.Kostkou. Není problém, objedná.
2.11 Dolepení výškovky. Některé samolepky úplně přesně nesedí... No poperu se s tím. 

 

12.11 sobota, 5°C, slunečno, mírný vítr. Tak jsem nabil lipolku do Proximy a zajel si zalítat. Nosilo to krásně, let dlouhý. Vyzkoušel jsem si nastavený mix (křidélka / směrovka), paráda. Po 45 minutách mě mrzly prsty tak jsem opět ukázkově přistál. Po příchodu domů jsem upravil lipolku na 60% a uložil ke spánku. Doufám, že moc dlouho spát nebude :)
14.11 Dolepeny zbytky samolepek. Teď budu objednávat nějakou tu lipolku a potom přijímač. Na zálet si možná vypujčím z Proximy.

  

15.11 Létání s Proximou při 5°C, mírný vítr. Let zhruba 20min. Pak už mrzly prsty, tak jsem přistál. Přistání je už dokonalé. Objednání lipol baterie pro MX2. A jakou? Mrkněte zde.
19.11 Další létání s délkou cca 20 min. Mírný vítr, teplota kolem 6°C. Následovalo krásné přistání kolem 10m od sebe. No lepším se :)

Říjen 2011
19.10 Tak jsem se rozhodl a objednal si BK MX2 od Ripmaxu u Kostky.

22.10  Létání s Proximou v silném větru u Hybrálce. No spíš stáním na místě ("poštolkování"). Při přistání na mírně větší rychlosti, kdy už Proxima lehce dosedla na zem, po které dojížděla pod ní foukl vítr a ona se opět vznesla do výšky cca 2metrů. Měl jsem na rozhodnutí pár vteřin. Přidat plyn a jít na přistání znovu nebo zklopit čumák dolů a přistát. Bál jsem se malé rychlosti, tak jsem se rozhodl pro první variantu. Druhé přistání opět na jedničku.

27.10 jsem si zajel do obchodu pro MX2 za 3299,-.

   

31.10 začínám pozvolna s lepením samolepek na trupu MX2.

Září 2011
Seznámil jsem se s jedním začínajícím modelářem. Je to fajn kluk. Že bych už nebyl na tom poli sám? Koupil si Alphu 1500. už se těším, až ji uvidím letět. Třeba dojde i na video ze záletu.

17.9 Dlouhé létání v termice. Vůbec se jí nechtělo dolů. Super pocit.

19.9 Další kroužení v termice navíc s jedním dravcem. Byl to krásný pohled. Škoda, že to nemám natočený na videu.

21.9 Trochu tvrdčí přistání. Ozvalo se jakési křupnutí. Už jsem myslel, že ruplo křídlo. Naštěstí jen mírně ohlá ocelová tyčka (Ø8mm) v křídle. Při dalším letu nezjištěny žádné jiné závady. Proxima II prostě něco snese :)

23.9 Měl jsem tu čest zalétnout novou Alphu 1500 od Pelikána. První dojem - letí pěkně, malé opadání ve kluzu bez motoru, jen hóóóódně citlivá na všechny funkce. Nejcitlivější je snad výškovka. S tou při přistávání hodně s citem. A myslím to vážně. A to jsme měli vidličky táhel na posledních dírkách!
Nevím jestli je vhodný pro začátečníky, kteří ještě s ničím neletěli. Řekl bych že ne, ale při asistenci zkušeného modeláře se to dá zvládnout. Můj kamarád poprvé létal sám a rozbil to. Po koupi nového trupu (není moc k sehnání, asi velký odběr) jsem mu ho zalétnul a další let letěl on. Dodával jsem mu psychyckou podporu a radil při přistávání. Sednul do trávy jako do peřin, šikula.
Jinak super malý elektrovětroň, který se nebojí i do základních prvků akrobacie (přemet, výkrut, souvrat, let na zádech).

24.9 Další tři lety s Proximou. Při posledním letu jsem byl dlouhý na přistání a pokus o vzlet zkončil na 3 metrovým stromě, ze kterého větroň spadnul na zem. Naštěstí nic vážného. Jen prasklý steven výškovky - slepeno, vlny na potahu výškovky - přežehleno, mírně naražená náběžná hrana křídla - potah přežehlen.


-----------------------

Opět začínám pokukovat po nějakém akrobatu. Moje požadavky jsou: elektrolet, malá velikost + skladnost.
 Zatím mám favorita ST model MX2 EP od Ripmaxu. Uvidíme.
Předběžná kalkulace: ST model MX EPP                                              3299,-
                                         Li-pol baterie 3s 2200mAh                              1000,-
                                         přijímač Futaba FASST 4-6-ti kanál                1500,-
                                                                                                              celkem 5799,-
 
Nebo tenhle akrobat:
Scout od Pelikána. Jsou k němu i náhradní díly. Pro přepravu lze odpojit ocasní kormidla - výhoda.
Předběžná kalkulace: Scout ARF EPP                                          3060,-
                                        Li-pol baterie 3s 2200mAh                      1000,-
                                        přijímač Futaba FASST 4-6-ti kanál        1500,-
                                                                                                      celkem 5560,-
 
Srpen 2011
Ukázalo se, že výchylky klapek bude nutno při přistávání regulovat. Proto jsem je přehodil s motorem. Klapky na 3 kanále ovládané páčkou a motor na 5 kanále - spínač. Motor slouží jen jako výtah nahoru.
 13.8 došlo k prvnímu letu s touto změnou. Přistávání je příjemější a Proxima sedá jako do peřin. Při přistávání pomalu otvírám klapky a náklon reguluji pomocí výškovky. Přitom si hlídám rychlost, aby nedošlo k pádu.
14.8 při jednom z letů se Proxima chovala hodně nestabilně. Pořád jako by chtěla zatočit a pak si to rozmyslela. Šel jsem tedy na přistání a najednou vidím, že jedna z klapek se otvírá méně. Jelikož rychlost byla trochu větší, radši jsem přistál do obilí. Vše v pohodě. Po odstranění krytu serva na křídle jsem viděl prasklou plastovou pásku, která má držet servo mezi překližkovými hranolky. Tím se servo hýbalo a pomalu se vysouvalo z hranolků. Doma jsem pásek vyměnil. Budu muset všechny nahradit kovovýmy.  
  mméněénjjako do peřin.řehodil na Proto jsem je pJjJelikož 
17.8 Jeden dlouhý let. Docela to "nosilo". Při přistání vlivem malé rychlosti asi metr nad zemí se Proxima "utrhla" a spadla špicí na zem. Naštěstí v pořádku. Sakra! Nesmím tak brzdit! Po prohlídce zjištěn odlepený držák kabiny. Lepidlo jsem neměl, takže odchod domů lepit.
 
Červenec 2011
Nákup nového serva HS-81 275,- (převody neměl a já chci co nejdřív létat - servo se bude do budoucna hodit). Nákup zdroje 40A k nabíječi za 1839,-.

Červen 2011
Zkusil jsem přidělat na Proximu foťáček (Casio EX-Z350) a natočit videjko z hora. Jestli se to povedlo, posuďte sami. Mrkněte do sekce VIDEO.
Laboroval jsem z nastavením klapek a křidélek (brzda Butterfly). Nějak jsem na to nepřišel, akorát jsem si zničil převody v jednom ze serv křidélek :(       edit 2013: už vím, že je na to potřeba mix ve vysílači. Bohužel ten můj ho nemá :( Ale takový Optic 6 od Hitecu jím vybaven je. No, do budoucna to bude chtít lepší vysílač s potřebnými mixy. Takže kdo v tom začíná a jde do větronů, dejte si na to pozor!
  
 
Květen 2011
Tak jsem koupil 3-článek Li-Pol PowerHD 3700mAh za 1839,- a nabíječ Raytronic C60 za 4140,-. Takže stačí nabít lipoku, vyvážit větroně a odchod na pole.
21.5 došlo k prvnímu letu. Ze začátku jsem se bál jí hodit, ale pak přišlo osmělení a já hodil. Pamatuji si jen, že Proxima stoupala nahoru a nakláněla se nalevo. Při pokusu o srovnání jsem zjistil, že mám křidélka zapojené obráceně. Naštěstí jsem to včas vybral a nastoupal do bezpečné výšky. Bohužel výchylky klapek jsem měl hodně velké, Proxima se po brždění vzpínala, ztrácela rychlost a padala dolů. Takže použití klapek pro přistání nepadalo v úvahu. Po chvíli létání přišly myšlenky, jak to dostat v celku dolů. První pokus nevyšel, rychlost byla moc velká a tak jsem po průletu začal točit první zatáčku. Při dalším přistávacím manévru jsem lehce škrtnul levým křídlem o zem a po piruetě a malé hvězdě ležela Proxima na zádech. Naštěstí celá.
Doma jsem zjistil stav lehce naťuklá hrana levého křídla a stržené převody serva křidélka (HS-81 plastové).
Převody jsem měl náhradní a křídlo olepil lepící páskou. Proxima je znovu připravená na start!
Ještě jsem předělal výchylky klapek. Pomocí EPA jsem je dal na 25% s tím, že při letu se ještě upraví.
25.5 následoval druhý let. Zkoušel jsem výchylky v rozmezí 18 - 25%, nakonec nastaveno na konečných 24%. Ještě si pohraju s EXPO. Zdá se mi ovládání moc citlivé.
 
Duben 2011
4. dubna jsem nakoupil el. motor PowerHD 3548 + regulátor PowerHD ESC 50A v combo setu za 2175,- , kužel Ø40mm 284,- + sklopné vrtule Aeronault 14/8" za 227,- a prodlužovací kabely k servům s konektory, vše za 312,-.
Ještě dokoupit pohonnou baterii a mám vše.
Hotová práce na letadle:
slepeny žebra z překližek + vlepení do trupu, zalepení motorové přepážky (doprava 2°, dolů 5°) + zabudování el. motoru, zalepení pantu krytu kabiny, zalepení hranolků na serva + páky z kuprextitu, vložení a přilepení serv oboustannou lepící páskou + vyvedení kabeláže ven z křídel, přilepení lůžek PVC šroubků na výškovce + vlepeníhranolků serva výškovky + vložení serva a udělaná kabeláž, provrtání díry na ocase pro bovden + vlepení stevenu s panty a směrovkou.
 
Březen 2011
Tak jsem se konečně rozhodl. Zvítězila Proxima II. Objednal jsem si ji 4.3 a 8.3 jí dovezla PPL služba za 4300,-.
   
Koncem tohoto měsíce byl prodán akrobat Jak 54 za
3500,-
 
Prosinec 2010
Příští rok (zhruba v dubnu) chystám koupě nějakého elektrovětroně. Měl by to být termický větroň, který vydrží i nějakou tu akrobacii a drsnější ovládání. Tím myslím rychlý sestup z komínu, přechod do přemetu ve větší rychlosti. Samozřejmě že na akrobacii budu mít Jaka 54.
Zatím mám favority Laguna od Kostka modelcentrum, Grace tango od Azero nebo Proxima II od Reichard modelsport, možná Condor Magic Evo4, i když u Condora si lidi stěžují na slabý laminát trupu a horší zpracování. Nejlépe se mluví o Proximě II. Grace tango asi moc lidí nemá, nebo o ní nepíšou. Ale zase se líbí mě. Laguna trošku těžší na ocas. Uvidíme... stejně se cena modelu s elektronikou vyšplhá mezi 12500,- až 14000,-
 
 Laguna                                                                       Proxima II                                                                   Condor Magic Evo4
   
 
Jako vario se mi líbí SkyAssistant.
 
Říjen 2010
Letiště Komárovice 10.10. Teplota 9°C. Letadlo smontováno, letmá kontrola funkčnosti a hurá do vzduchu. Asi po 3 minutách začaly problémy. Motor nechtěl jít do nižších otáček a pomalu se zvyšovaly. Řekl jsem si že když nepřistanu teď, tak s vysokými otáčkami už vůbec. Rychlý nálet na přistání, dosednutí s dvouma malýmy odskoky a zastavení zkončilo kotrmelcem na záda v trávě. Při tomto pohledu jsem si řekl "tak tohle už znám...". Rozběhl jsem se k letadlu, zkontroloval stav poškození. Měl jsem štěstí, nic se mu nestalo. Při dalším nastartování motor šel do vyšších otáček pěkně, ale dolů moc ne. Začal jsem si blbec hrát s trimem a ubírat, abych ty otáčky ztáhnul, až servo nevydrželo a odešlo. Další let už nebyl možný, tak jsem to ten den zabalil. Doma jsem ho rozdělal a zjistil ohořelý plošný spoj. Je po něm. Bude nutná další investice do nového serva. :(
Nákup dalšího serva HS-81 (269,-), montáž a znovu seřízení polohy volnoběhu.
 
Září 2010
Letiště Henčov - Jihlava. Poprosil jsem tamní modeláře o seřízení motoru. Chlapům děkuji, motor šlape jak má.
 
Letiště Komárovice. Bylo to v sobotu 25.9. mezi 9:00 až 11:00. Cestou na letiště docela dobrá mlha, až jsem to chtěl otočit domů. Nakonec jsem na letiště dojel a tam to bylo OK. Teplota 13°. Rozdělal jsem si "nádobíčko", sestavil model a natankoval. Spustil motor, seřídil hlavní trysku. Dlouho jsem váhal s odstartováním. Bál jsem se o letadlo. Nakonec asi po 10 min. přešlapování kolem letadla jsem se odvážil. První start, létání do kolečka nad letištěm a první přistání. Dopadlo na výbornou. Chvíle oddychu a vzpamatování a Jak 54 šel do vzduchu podruhé. Došlo k seřizování. Stačilo trochu (asi o 5 zubů) přitáhnout výškovku, protože letadlo padalo na předek. Jinak bych to nechal. Je to trochu živější letadlo. Na reakce reaguje okamžitě, je potřeba kniplovat s citem. Chtělo by to zmenšit výchylky křidélek a nastavit EXPO. Zkusím dát 50% a uvidím. Po přistání došlo k zhasnutí motoru. Zjistil jsem, že výusť u motoru je pootočen. Zase se to trochu povolilo. Ten výfuk mě už začíná s...t. Jinak dojmy z letu skvělý. Jak bude počasí a čas jdu do toho!
 
Letiště Komárovice. Poslední den v měsíci. Teplota 9°C. Byly provedeny další dva lety. Letadlo je moc citlivé na řízení. Zkusil jsem let na zádech, výkrut, zkouška minimální rychlosti.
Doufám, že se nějaký ten příznivý den v tomto roce ještě najde.
 
Srpen 2010
Výměna serva plynu. Místo HS-55 namontováno HS-81 (280,-). Nové táhlo ze svařovacího drátu (10,-).
 
Červen 2010
25.6 jsem byl na letišti v Komárovicích. Bohužel moje neschopnost pořádně seřídit motor oddálila již dlouho očekávaný "zálet". V palivové soustavě se objevovaly bubliny a motor celkově neposlouchal jak má. Žádný unáhlení. Zkusím to znovu. (asi jsem na spalovací motory antitalent). Jinak sem zjistil, proč to při rozjezdu zatáčí na stranu. Byla ohnuta ostruha s kolečkem. Po srovnání pak bylo vše v pořádku. 
 
Duben 2010
Tak práce na letadle dokončena. Ještě počkat na dobré počasí bez větru.
 
Březen 2010
Zakoupena žehlička Q model Profi (799,-) + návlek (69,-)
Model potažen Oracover fólií, jěště udělat pár malých dodělávek, montáž serva plynu, vyvážení a ...
 
Únor 2010
Nákup nové sady páček (49,-) a převodů (79,-) pro HS-55, fólii Oracover červenou (180,- kč/m).
 
Leden 2010
Vlepení žeber, balsový potah (něco lepeno Kanagonem 16,- něco 5 vteřinovým 2 složkovým lepidlem Cartell Super Epoxy 75,-), přišroubováno motorové lože.
 
Listopad 2009
13.11 Vyřezány nová žebra + motorová přepážka. Při vážení zjištěna o trochu vyšší hmotnost. Budu muset znovu vyvážit.
 
Říjen 2009
6.10 Koupeno nové lože (129,-) překlížka březová 3,0mm 31x51cm (152,-) a balsa 2,5x100x1070mm (29,-)
 
Září 2009
30.9 Objednána balza 2mm a překližka 3mm + nové lože motoru.
 
26.9 na letišti v Komárovicích jsem chtěl uskutečnit další let. Při rozjezdu na vzlet se model bohužel stočil na pravou stranu a vjel do trávy. Došlo k vylomení motoru včetně přepážky a nějaké to žebro. Hold budu muset opravovat, ale to k modelařině patří.
 
23.9 na letišti v Komárovicích bylo provedeno seřízení motoru a zálet.
Po chvíli trápení motor naskočil. Chtěl jsem ho doseřídit ale zhasnul mi. Přišlo další trápení s natočením motoru. Ukázalo se, že přívodní hadička z nádrže do karburátoru byla příliš dlouhá a palivo si neslo spoustu vzduchových bublinek. Když jsem si už nevěděl rady, pomohli mi další modeláři, co přijeli hodinu po mě. Další startování a po ucpání výfuku prstem motor naskočil. (dobrá rada)
Seřízení maximálních otáček a šlo se do vzduchu. Letadlo je na mě zatím moc rychlé a citlivé na ovládání. Chvíli trvalo než jsem se uklidnil. Stačilo vytrimovat výškovku (vlivem špatného vyvážení - padá na čumák, je potřeba ještě trochu závažíčka na zadek), po necelých 5-ti minutách následoval nálet na přistání. Příliš velká rychlost mě nedovolila sednout, tak jsem přidal plyn a začal točit první zatáčku. Najednou motor přestal táhnout (uvolnil se výfuk a visel na jednom šroubu) a nedostatkem komprese došlo k zastavení motoru.
S letadlem jsem byl necelých 5 metrů nad zemí. Následovalo nouzové přistání do kukuřice. Uf, model je celý, kontrola kompletních dílů a vyproštění z kukuřice (necelých 10 metrů od kraje pole). Další tip: originální těsnění na výfuk je moc silné. Stačí vystříhnout jej z kancelářského papíru. Potom jen kontrolovat a utahovat šrouby výfuku.
 
15.9 zakoupen nový startér 90 do 15 ccm od Q-model (629,-)
 
2.9 zakoupeno nové motorové lože 56/61 long (129,-) + palivový filtr kovový 1164 (23,-)
Prodán model Belanca Decathlon 480 za 800,- Kč na ostravsko. Komplet letadlo + dvě křídla, regl Jeti.
 
Srpen 2009
28.8 zakoupen nový motor ASP S52A II. (1952,-) + svíčku ASP Glow plug GP-1 (143,-)
 
Červenec 2009
26.7 s kamarádem Luďkem jsem udělal druhý pokus o rozběh a seřízení motoru. Motor je "shit". Koupím jiný - 8.5 ccm.
 
Duben 2009
10.4 jsem zakoupil nový vysílač Futaba T6EXP za 4743,- Kč.
 
Březen 2009
koupil jsem přes inzerát akrobat Yak 54, r.1425 mm s 6,5 ccm motorem Thunder Tiger GP-40 (3200,-). Je to stavebnice ARF od Phoenix Model. Protože vysílač z čínského setu by nebyl příliš vhodný pro akrobata, musel jsem koupit novou Futabu 6EX 2,4 GHz. (4860,-) Je to šestikanál se základními funkcemi pro řízení letadla.
Protože nemám žádné zkušenosti se startováním a seřizováním spalovacích motorů, poprosil jsem kamaráda Luďka. Bohužel se motor nepodařilo dostatečně seřídit. V nejvyšších otáčkách docházelo k jejich poklesu až motor úplně vysadil. Motor jsem rozdělal, vyčistil tech. benzínem a složil. Na internetu jsem našel dokumentaci o motoru. Ještě vyvážit letadlo a jde se zalétávat. K vyvážení bude potřeba jakýsi přípravek. Inspiroval jsem se u kamaráda Luďka. Luďku díky:) O přípravku další informace v menu.
 
Nyní je letadlo vyvážené. Jen ten motor nedokážu seřídit. Asi jsem antitalent na motory nebo co.
 
----------------------------------------------------
EDIT 2012, lovení v paměti:

asi Září 2006 až 2007

Rozhodoval jsem se mezi Belancou 480 a Sky Lady. Oba to byly čínské sety se stejným 4k vysílačem a stejné ceny 2990,-Kč (myslím). První let si pamatuji trval asi 5s, Belanca letěla obloukem na zem, kde spadla asi 5m předemnou. Naštěstí do vysoké suché trávy, takže bez poškození. Druhý let už byl lepší. Protože jsem měl něco natrénováno na simulátoru, užíval jsem si krásné poletování v úctyhodné výšce kolem sebe. Přistání trochu tvrdší, ale nic poškozenýho. Bohužel podvozek Belanky byl jen kus drátu vsunutý do polystyrénu, vždy se vylomil. Tak šel ven a další přistání už bylo na břicho trupu. Belanca v letu sice nebyla už tak maketová, ale k nácviku létání to postačilo. No stejně bych v té době nebyl schopen na podvozek přistát :)
Druhý den jsem se pochlubil kamarádovi a ten mi udělal pár fotek a nějaké to videjko (lze vidět v sestřihu 2006). Jelikož strniště nebylo zrovna ideální na přistávání, chodil jsem na pole s jetelinou. Přistávání jako do peřin :)
Jelikož byla v setu jen jedna baterie, na kterou jsem létal 3-5 minut, dokoupil jsem postupně další až na počet 5! Jedna stála 350,- Kč. Masakr.

V roce 2007 kromě pořízení pár videozáznamů (sestřih 2007) postupně baterie odcházely, neměly výdrž, při plném nabití a vložení do letadla sotva točily vrtulí.

V návodu jsem se dočetl, že je možnost zprovoznit křidélka. Koupil jsem tedy servo HS 55 + nové křídlo a vše udělal podle návodu. Křidélka byly ovládány jedním servem pomocí dlouhých kovových táhel. Při letu žádný velký rozdíl, křidélka byla moc měkká. Očekávaný výkrut se nedařil provézt, tak jsem se vrátil zpět k řízení jen VOP a SOP. Byla to zbytečná investice do nového křídla a serva Hitec.

Za ty dva roky byly i havárie:
1. Létání v podvečeru, kdy se už stmívalo. Start z ruky, nabírání výšky a ztráta z očí. Za chvíli to spadlo a šli jsme pro něj. Padla přímo na špici, takže motor K.O., naprasklý trup. Jelikož už měla něco za sebou, koupil jsem trup nový, myslím že za 199,- Kč.
2. Létání na poli. Na okraji pole u silnice rostly stromy. Točím zatáčku, neodhaduji vzdálenost a Belanca končí na stromě. Naštěstí bez vážnějšího poškození.


3. Protože je Belanca hodně klidné éro a já si chtěl zablbnout, předělal jsem všechny výchylky na max. Po hodu z ruky nebyla vůbec říditelná. Po chvilce zápasení přišel pád. Opět motor a přední část trupu. Motor jsem koupil nový, stál taky kolem 2 stovek, trup polepil, výchylky vrátil zpět.
4. Po pár letech se odporoučel původní regulátor, tak jsem musel koupit nový. Do originálu jsem nešel, dal jsem na doporučení a koupil Jeti Model JES 020. Jinak jsem s ní přistál dobře, takže žádná další oprava nebyla potřeba.